Zo houden we de dentale zorg bereikbaar voor iedereen

De druk op de mondzorg groeit. Mensen houden langer hun eigen gebit en het tekort aan tandartsen neemt toe. Om de dentale zorg bereikbaar te houden voor iedereen, moeten we actie gaan ondernemen.

Mondzorg in beeld

ABN Amro publiceerde onlangs het rapport ‘Mondzorg in beeld’. Daaruit blijkt dat de uitstroom van pensioengerechtigde tandartsen groter is dan de instroom van nieuw afgestudeerde tandartsen. Deze lichting tandartsen die in de jaren 80 hun praktijk begonnen, hebben de dentale zorg gebracht tot het niveau waarop het nu is. Dankzij hen is de dentale zorg sterk verbeterd en zijn mensen zich steeds bewuster geworden van het belang van een gezond gebit. Dit alles zorgt ervoor dat mensen steeds langer hun eigen tanden houden.

Minder tandartsen, hogere eisen

Tegelijkertijd neemt het tekort aan tandartsen alleen maar verder toe. Jaarlijks treden er ongeveer 210 tandartsen toe op de arbeidsmarkt. Aan de andere kant gaan er jaarlijks ongeveer driehonderd tandartsen met pensioen. Bovendien neemt het aantal tandartsen dat afstudeert en parttime wil werken ook toe. Ook aan de kant van de cliënt is het een en ander veranderd, blijkt uit het rapport van ABN Amro. Naast goede zorg, verwachten cliënten een prettige en persoonlijke benadering door de zorgprofessional, uitgebreide informatievoorziening en een patiëntgerichte praktijkorganisatie. Daarnaast voelen zij zich prettiger in een verzorgde en up-to-date praktijkomgeving.

Druk op de mondzorg groeit

Dit alles zorgt dat de druk op de mondzorg groeit. Om te conserveren wat de generatie tandartsen voor ons heeft opgebouwd, zullen we in actie moeten komen. Alleen als we onze krachten bundelen, houden we de mondzorg bereikbaar voor iedereen. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, kun je bepaalde deelbehandelingen uit laten voeren door specialisten of in handen geven aan een mondhygiënist of preventie-assistente.

Ondernemer in de mondzorg

Als ondernemer in de mondzorg heb je niet alleen te maken met je vak, maar ook met een heleboel randzaken. Die randzaken variëren van zorgverzekeraars tot personeel en van bankzaken tot wet- en regelgeving. Tussen de bedrijven door moet je ook nog eens op de hoogte zien te blijven van alle – digitale – ontwikkelingen.

Van tandartsen, voor tandartsen

Om kwalitatief hoogwaardige en duurzame mondzorg te kunnen blijven leveren, hebben wij GAEV Dental in het leven geroepen. Een initiatief van tandartsen, voor tandartsen, waarbij de cliënt centraal staat. Door onze krachten te bundelen creëren we synergie, waardoor we meer aandacht kunnen besteden aan de cliënt in de stoel. Fijn voor de cliënt, maar ook fijn voor de tandarts, die zich op deze manier niet bezig hoeft te houden met randzaken, maar alle aandacht kan geven aan waar hij of zij blij van wordt: het vak. Samen zorgen we voor een gaaf gebit voor iedereen, nu en later, met wederzijds vertrouwen als basis.

Meer weten?

Wil jij ook onderdeel worden van de GAEV-tandartsengroep, of wil je meer weten over hoe een samenwerking met GAEV Dental eruit kan zien? Neem dan contact op met Jochem de Rooij op 06 25510510 of jochem@gaevdental.nl.