‘GAEV is een kwaliteitsgroep waarbij de liefde voor het vak voorop staat’

Rolf van Mierlo is één van de oprichters van M2 tandartsen. Hij is behalve – restauratief – tandarts ook zorgondernemer, docent, schrijver en spreker voor collega’s in het postacademisch onderwijs. In deze blog vertelt Rolf wat de samenwerking met GAEV Dental hem brengt.

Passies combineren

Op de middelbare school twijfelde ik tussen bedrijfskunde, bouwkunde en tandheelkunde. Mijn decaan adviseerde om in eerste instantie voor tandheelkunde te gaan omdat dat een lotingsstudie was. Ik werd ingeloot. Nu, 35 jaar later, durf ik wel te stellen dat ik me op alle drie de vlakken heb kunnen ontwikkelen. Ik heb niet alleen een mooi bedrijf helpen opbouwen, maar heb ook twee keer een eigen huis en twee keer een nieuwe praktijk gebouwd en een keer of twaalf een praktijk verbouwd. Bouwen en verbouwen, dat is nog steeds een enorme hobby van me. Hoe mooi is het om dat te kunnen combineren met mijn andere twee passies: ondernemen en tandheelkunde.

Hoofdaannemer

Mijn vak is restauratief tandarts. Veel mensen denken dat elke tandarts een restauratief tandarts is, maar dat is niet zo. Na de algemene tandheelkunde-opleiding kun je kiezen voor een differentiatie. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om parodontoloog, endodontoloog, pedodontoloog of implantoloog te worden. Als restauratief tandarts krijg je te maken met complexe casussen waarbij sprake is van een verstoorde esthetiek of functie van het gebit. Daarbij wordt de hele mond, van oor tot oor, aangepakt. Ik vergelijk het weleens met de rol van een hoofdaannemer. Ik onderzoek en analyseer een gebit. Op basis van mijn bevindingen maak ik een plan en zorg dat dat goed wordt uitgevoerd. Met dat plan gaan de onderaannemers – collega’s als de implantoloog of de parodontoloog – aan de slag. Zij zorgen voor het fundament, ik zorg dat er een mooi huis op komt: een gebit dat goed functioneert, gezond blijft, lang meegaat en – als we het goed doen – ook nog eens met een mooie lach gepaard gaat.

Klaar voor de toekomst

M2 tandartsen is een praktijk die mijn twee partners en ik hebben weten op te bouwen tot een bloeiend bedrijf van 135 medewerkers. Na 35 jaar is het tijd om ook de toekomst te waarborgen. Niet dat wij klaar zijn met ondernemen, integendeel, maar we gaan niet graag over een nacht ijs. Een goede partner om mee samen te werken vind je immers niet zomaar. We hebben in de afgelopen jaren al met veel partijen gesproken, maar de klik was er gewoon niet. Ik ben allergisch voor mannen in grijze pakken die zwaaien met een Excel-sheet. Dat staat veel te ver af van ons en onze cliënten. Via via kwam ik in contact met Jochem van GAEV Dental. Jochem spreekt onze taal en deelt onze passie voor tandheelkunde. Hij positioneert GAEV ook niet als een keten, maar als een kwaliteitsgroep waarbij het vak hoog in het vaandel staat. De liefde voor het vak en het feit dat er achter GAEV een sterke financiële partij staat die de kwaliteit kan waarborgen, daar viel ik voor.

Vertrouwen

Sinds januari 2021 zijn we aangesloten bij GAEV Dental. De uitbraak van het coronavirus zorgde ervoor dat het hele proces is vertraagd. Als dat niet was gebeurd, waren we misschien al een jaar eerder gaan samenwerken. Maar juist door die vertraging is het nog duidelijker geworden dat we bij elkaar horen. Soms heeft iemand een fantastisch mooi verkoopverhaal en moet alles snel snel geregeld worden. Vaak blijkt dan achteraf dat al die mooie verhalen zijn opgeklopt. Maar als je lange tijd met elkaar optrekt en het verhaal blijft al die tijd consistent, dat geeft vertrouwen.

Het gevoel dat alles vanzelf gaat

Als tandarts met een praktijk ben je zorgprofessional, zorgondernemer en manager. Als zorgprofessional wil je je werk zo goed mogelijk doen, als ondernemer wil je een goede strategie neerzetten en als manager wil je dat alles op de werkvloer goed loopt. GAEV Dental ondersteunt je op al die vlakken. Onze HR-afdeling, de finance-afdeling, IT en marketing, ze worden allemaal ontlast door het GAEV-servicecentrum. Dat merkt de mens in de stoel. Onze cliënten kunnen niet beoordelen hoe goed onze tandheelkunde is, maar wel hoe ze te woord worden gestaan, of ze hun auto makkelijk kunnen parkeren en hoe eenvoudig het is om een afspraak te maken. Iemand die een tijdelijke restauratie krijgt en twee keer moet terugkomen omdat er iets afbreekt, is niet blij. Maar iemand die een half uur in de wacht staat om een afspraak te maken, loopt ook niet over van enthousiasme. Bij een goed functionerende organisatie moet de cliënt het gevoel hebben dat alles vanzelf gaat en de zorgprofessional aan de stoel moet gewoon lekker door kunnen werken. Dat is waar GAEV Dental om de hoek komt kijken.

Zelf aan de stoel

Ik sta zelf nog drie volle dagen per week aan de stoel. Dat is een bewuste keuze omdat het gewoon fantastisch werk is. Als zorgprofessional wil ik mensen blij maken met een goed functionerend gebit dat comfortabel voelt, gezond is, lang meegaat en er prachtig uitziet. Als manager wil ik een open, vertrouwelijke cultuur en een plezierige en veilige (werk)omgeving creëren. Als zorgondernemer wil ik van alle facetten van de dentale wereld op de hoogte blijven. GAEV Dental helpt me daarbij.

Meer weten?

Denk je – net als Rolf – ook na over de toekomst van je praktijk? Klinkt bovenstaande je als muziek in je oren en wil je meer weten over GAEV Dental of ben je benieuwd naar de ervaringen van andere praktijkeigenaren binnen de groep, check onze website of neem contact op via 06 25510510 of mail naar info@gaevdental.nl.

Voornaam
E-mailadres